Jarig zijn in Canada en eten uit de prullenbak. - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu Jarig zijn in Canada en eten uit de prullenbak. - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu

Jarig zijn in Canada en eten uit de prullenbak.

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

03 Oktober 2009 | Canada, Montréal

Bonjour à tous!

Hierbij mijn derde berichtje vanuit Montreal, Canada. Onderhand zit ik hier alweer bijna 6 weken. De tijd vliegt echt voorbij, alhoewel mijn laatste dag(en) in Nederland ook alweer eeuwen geleden leken te zijn. Maar goed, maand 1 hebben we overleefd, op naar de komende drie maanden!.

Ik heb ook alweer 4 weken aan lessen erop zitten. Erg veel is er tijdens deze colleges niet gebeurd, het is vooral 3 uur luisteren naar wat de professor te melden heeft. Drie uur klinkt heel lang, maar toch gaat dat ook best snel, ik kan me nu al bijna niet meer voorstellen dat ik in Nederland soms colleges van maar 45 minuten heb! Overigens is het nog steeds wel lastig om het te volgen; al mijn leraren zijn van Canadees-Franse afkomst, en hebben dus allemaal een accent dat ik niet gewend ben. Daardoor mis ik nog wel eens wat dingen (bijvoorbeeld: de klas gaat opeens lachen.....blijkbaar werd er dus iets grappigs verteld wat niet helemaal tot mij doordrong, haha), maar de grote lijnen kan ik wel volgen.

Verder is het natuurlijk vandaag ook nog eens mijn verjaardag! :D Hoewel ik me echt totaal niet jarig voel, ben ik toch echt 19 geworden vandaag :p. Ik heb het overigens vannacht wel gevierd; ik ben samen met een Nederlandse meid (Elske) en mensen van haar cursus uitgegaan, en natuurlijk hebben we even afgeteld toen het bijna 12 uur was. Er was overigens een andere meid ook jarig, dus het was dubbel feest! En wat is er nou leuker om gefeliciteerd te worden door mensen die je net hebt ontmoet? ;)

Langzamerhand ga ik hier dus steeds meer mensen leren kennen. EINDELIJK. Want hoewel het een prima universiteit is, is het echt belachelijk hoe weinig ze organiseren voor uitwisselingsstudenten. Geen introductiedagen, geen uitjes....En ik zit ieder college wel bij andere mensen, een vast klassensysteem kennen ze hier blijkbaar niet. Gelukkig zijn er sites als Hyves en Waarbenjij.nu, waardoor ik al een aantal Nederlandse meiden heb leren kennen.

Oh, en raad eens? Volgend weekend ga ik voor drie dagen naar Toronto! :D We vertrekken vrijdagmiddag rond 1 uur, en komen daar dan 's avonds aan (het is ongeveer 6 uur rijden). Ik heb gehoord dat we dan meteen uit gaan, dus dat wordt een lange dag, haha! Verder gaan we een dagje naar de Niagara Falls, de CN tower beklimmen, en gewoon leuk door de stad struinen. ;) Ik heb er echt heel veel zin, in ieder geval! :D

En wat heb ik verder nog gedaan de afgelopen weken.....O ja, ik ben naar de Botanische tuinen geweest (een soort van park met allemaal thematuinen enzo), en ik ben naar het Planetarium geweest (Schijnt net zoiets te zijn als het Omniversum in Nederland te zijn, je zit in ieder geval in een grote zaal waar boven je, op een soort van overkoepelend scherm, je een film kijkt over het heelal enzo. Snap je? Nee? Google!)

En ach, verder ben ik nog steeds gefascineerd door de stad en mensen hier. Zo zijn er echt ongelooflijk veel zwervers. Toen ik laatst bij McDonalds ging eten kwamen er twee vrouwen binnen. Allebei een beetje van die vieze typetjes, en je gelooft nooit wat ze deden…….Ze gingen uit de prullenbak etensresten halen! Gadverdamme, ZO vies! Gingen ze allemaal restjes hamburger en slablaadjes pakken. Gelukkig heb ik het ze niet zien eten, maar desondanks was m’n eetlust wel min of meer weg.
Verder valt de koffie hier op. Het vooroordeel dat er op iedere hoek een koffietent is, klopt echt! In iedere straat zit wel een Starbucks, Tim Hortons, Van Houtte etc. Ook tijdens m'n colleges heeft bijna iedereen wel koffie mee. Sommige hebben zelfs een isoleerkannetje bij zich! En als we na 1 1/2 uur even pauze hebben, rent iedereen zo ongeveer naar de koffie toe. Maar goed, het moet gezegd worden, de koffie is LEKKER! :D

Het is hier onderhand ook wel echt herfst. Op sommige dagen is het echt ZO koud!!! Ook heeft het veel geregend van de week. Net Nederland hier dus! :D Maar goed, ik moet alvast maar gaan wennen.....in november daalt de temperatuur tot het vriespunt, en in december gaat het sneeuwen, sneeuwen, sneeuwen, en kan het tot wel -20 graden worden! :( Ik ben toch wel erg benieuwd hoe ik me daarin ga redden, haha. :p

Nou, tot zover mijn verslag vanuit Canada. Ik moet echt meer blogs plaatsten, want ik weet nu al niet meer wat ik de afgelopen weken heb gedaan! :p

Oh, en voor degene die het niet weten, mijn zus Suzanne gaat maandag naar Zuid-Afrika, dus bij deze wou ik nog even zeggen: Suus, heeeeel veel plezier en succes in Zuid-Afrika! :D <3

Mochten jullie haar ook willen volgen: http://roosensuusinafrika.waarbenjij.nu/

En als altijd, hebben jullie nog vragen of iets, tell me! ;)

Vanuit Montreal een hele dikke kus aan iedereen!

Marieke.

ps: Nog wat leuke Montreal/Quebec feitjes! :D

Wist je:
- Dat Montreal een eiland is?
- Dat Montreal vernoemd is naar de Mont Royal (De Koninklijke berg)?
- Dat op de nummerborden van Quebec “Je me souviens” (Ik herinner het me) staat?
- Dat veel mensen in Quebec willen dat Quebec een onafhankelijk land wordt? (Ik heb al twee keer op school een flyer gekregen met wanneer de volgende demonstratie is!)
- Dat er ongeveer 3,5 miljoen mensen in Montreal wonen?
- Dat Montreal na Parijs de grootste stad is waar Frans een officiële taal is?

Zo, zijn jullie ook weer een stuk wijzer! :D




  • 03 Oktober 2009 - 19:55

    Paps En Mams:

    De eerste keer dat je met je verjaardag niet thuis bent! Best raar, maar het scheelt wel met slingers ophangen. Bovendien hebben we via de webcam voor je gezongen, heel mooi! Over anderhalve week halen we de schade in, want dan zijn we in Montreal. Blij dat je je draai een beetje gevonden hebt, tenslotte moet het wel een leuke periode voor je zijn. Tot gauw!
    Liefs, paps en mams

  • 04 Oktober 2009 - 11:37

    Roos En Suus BaardHak:

    Miekie, nog gefeliciteerd met je verjaardag!!! Helaas heb ik geen webcam om voor je te zingen... Super leuk dat je een gezellige verjaardag hebt gehad, Toronto klinkt ook goed! Ik ben ondertussen druk aan het inpakken, spannend hoor...! Nou meis, volgende keer een berichtje uit Zuid-Afrika! Dikke kus, Suus

  • 04 Oktober 2009 - 18:14

    Eefke En Wilfred:

    Ha Miekie,
    We hebben weer genoten van je reisverslag, wat schrijf je toch leuk!
    Fijn dat het goed gaat!
    Dikke knuffel van ons

  • 05 Oktober 2009 - 20:00

    Anouk:

    Hee Miek!
    Leuke blog weer, je schrijft erg vermakelijk.
    De kop is eraf, geniet er maar van... voor je het weet ben je weer thuis. Ik kijk uit naar je volgende verhalen!
    Liefs,
    Anouk

  • 05 Oktober 2009 - 20:36

    Angela:

    hallo nichtje! Zo, eindelijk heb ik dan ook je blog gevonden (ik ben nog niet zo thuis in de wereld van waarbenjij.nu, maar ik ben dan ook pas een week op reis). Leuk om te horen dat het zo goed met je gaat! Hier in het oostblok hebben ze inmiddels ook internet uitgevonden, dus ik ga je volgen! (ik ben te volgen op angelavandril.waarbenjij.nu)

    En ook hallo aan Eefke, Wilfred, tante Car en Uncle Fred, en andere familieleden die je blog lezen :)

    En Suzanne: Geniet van je reis! Afrika is echt prachtig, gewedig en knetergek :)!

    xxx Angela

  • 06 Oktober 2009 - 19:07

    Elske Spanjerberg:

    Mariekeee!!!!
    Vrijdag Torontooo!!!
    Echt leuk dat je ook mee gaat! Ik heb er zin in!
    Ik zie je donderdag op onze 'vaste' hollandse avond en ik sms je zodra ik dit internet cafe uit ben.. :)
    xxx

  • 09 Oktober 2009 - 08:11

    Mounia:

    Marieke!!

    Wat super leuk om nog een verslag van je te lezen! Ik hoop dat je wat vaker een verslag zult schrijven want je verslagen vind ik echt super om te lezen!

    Heel veel succes volgende week met je pa en ma in Montreal!

    Heel veel liefs, Mounia

  • 10 Oktober 2009 - 14:04

    Robbie A.:

    Hey Schoonzusje!

    Goed om te lezen dat het goed met je gaat. Je verslagen zijn erg leuk om te lezen. Je hebt echt talent wat schrijven betreft!

    De Baarda zusjes zijn wel ver weg hoor nu. Toch leuker als jullie gewoon in NL zijn :)

    Maar erg gaaf natuurlijk dat je dit hebt ondernomen. Ik wens je nog erg veel plezier toe de komende maanden en ik blijf je verslagen volgen.

    XXX Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Montréal

Marieke

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 23644

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Reizen in NZ

04 Oktober 2010 - 22 December 2010

Stage in Accra, Ghana

25 Augustus 2009 - 23 December 2009

Studeren in Montreal, Canada

Landen bezocht: