De eerste twee weken. - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu De eerste twee weken. - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken.

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

06 September 2009 | Canada, Montréal

Lieve allemaal,

Hier mijn tweede berichtje vanuit Canada. Onderhand zit ik er alweer bijna 2 (!!) weken, dus ik vond het wel tijd om jullie een kleine update te geven.

Maar voordat ik dat doe, wil ik jullie allemaal bedanken voor alle leuke en lieve berichtjes die ik heb gekregen via dit blog, hyves, MSN, facebook en e-mail. Ik vind het echt leuk om berichten te ontvangen, dus ga daar vooral mee door, alstjelieft!!

Maar goed, waar waren we? Bij m'n vorige blog was ik er pas een dag, en was alles nog erg onwennig en nieuw. Onderhand begin ik wel een beetje gewend te raken aan Montréal, maar nog steeds vind ik het een wereld van verschil om hier te zijn en wonen, en toch wel om verschillende redenen:
1. Ik moet constant in het Frans praten (oke, oke, af en toe smokkel ik door Engels te praten, maar ik probeer het in het Frans, haha). Op zich gaat dit wel goed, alleen.....DAT ACCENT!!! Kijk, natuurlijk is m'n Frans niet perfect, maar dat in combinatie met een Canadees-Frans accent zorgt er af en toe voor dat ze het zo ongeveer voor me moeten spellen, haha. Maar je merkt wel dat de mensen het fijn vinden als je het in ieder geval in het Frans probeert. En sommigen praten ook in het Engels tegen je, als ze horen dat je hier niet vandaan komt. Maar lang niet allemaal hoor! Af en toe sta ik ervan versteld hoe slecht hun Engels is! Ik bedoel, ze wonen in Canada, waar Engels toch echt een officiële taal is. En ik kan best begrijpen dat ze Frans willen praten, maar het lijkt me dan toch ook wel makkelijk om het Engels ietwat machtig te zijn. :p Maar goed, tot nu toe ben ik er altijd uitgekomen, haha!
2. Ik woon in een stad. Een grote stad. Een drukke stad. En zoals de meeste van jullie wel weten, woon ik in Nederland in een klein, rustig dorp. Af en toe word ik dan ook gek van al die auto's die je constant hoort. Oh, en dan die politie, brandweer en ziekenauto's...Echt net of de hel is losgebarsten als je die hoort :p Maar goed, ik ga bijna iedere dag wel even naar een park toe waar het lekker rustig is. ;)
3. Ik woon op mezelf. Dat betekent alles zelf doen. Ahhhh wat zal ik het straks weer waarderen als er een bordje eten voor mij wordt klaargemaakt. ;)

Oke, oke, genoeg gezeur! Nu klinkt het net of ik het hier niet naar m'n zin heb, maar dat is absoluut niet waar! Tot nu toe vind ik het super om hier te zijn, maar het is gewoon nog een beetje wennen, denk ik :p

En oja, ik was hier om te studeren! Laat ik daar eens wat over vertellen! De afgelopen tijd dat ik hier was, heb ik nog een aantal dingen moeten regelen. De lessen die ik had gekozen waren (blijkbaar?) niet goed, dus moest ik dat nog even veranderen. Ik heb nu deze lessen:

Maandag, 09.30/12.30: Femmes et Politique (Vrouwen en Politiek).
Dinsdag, 14.00/17.00: Système Politique des Etats-Unis (Politiek Systeem van de Verenigde Staten).
Donderdag: 09.30/12.30: Politique, État et Minorités (Politiek, de Staat en Minderheden)
Donderdag 14.00/17.00: L'État Canadien et les Peuples Autochtones (De Canadese Staat en het Autochtone Volk.

Op zich heb ik dus niet eens zo heel veel les, maar iedere les duurt wel 3 uur! :O Ben benieuw hoe dat zal zijn, ik ben meestal na een uur m'n concentratie kwijt, dus dat wordt nog wat ;) Mijn lessen beginnen trouwens aanstaande dinsdag; maandag is "La Fête du Travail", zoiets als Dag van de Arbeid, en hier dus een vrije dag.
Ik had afgelopen vrijdag ook een bijeenkomst voor alle internationale studenten (dus zowel degene die hier een hele opleiding gaan volgens als degene die hier voor een uitwisseling zijn). Dat was helaas niet echt heel interessant, er werd vooral verteld wat we nog moesten regelen en er werd wat over de school verteld enzo. Beetje oud nieuws allemaal dus, ik had meer gedacht dat het meer een soort kennismaking was met elkaar. Maar ja, dinsdag beginnen de lessen dus dan zal ik wel mensen gaan leren kennen!

Oh, oh, oh, en ik heb een appartement gevonden! Het is een 1 1/2 kamer, wat inhoudt dat het één kamer + een badkamer is. Het is helemaal gemeubileerd, inclusief internet en TV én het is vrij dicht bij de universiteit! (Ongeveer 5 minuutjes lopen, denk ik). Ik kan er wel pas op 15 september in, dus momenteel verblijf ik nog in het hotel. Ik zal binnenkort even een mailtje sturen met m'n adresgegevens en Canadese telefoonnummer, dus mocht je dat willen weten, laat dat dan even weten aan me! (ouders & broers & zussen krijgen het sowieso natuurlijk ;) )
Dat ik er pas op 15 september in kon, was nog wel even stressen trouwens. Ik wou in dit hotel m'n verblijf verlengen....maar er waren alleen nog familiekamers voor 189 dollar per nacht :s Dit was ruim twee keer zo duur, en ik ging bij twee andere hotels in de straat informeren; één zat al helemaal vol, en bij de ander waren er nog wel kamers, maar dan kon ik er pas een aantal dagen later in. Dus ik liep helemaal te balen, ik zag het al helemaal voor me dat ik eerst in dit hotel naar een andere kamer moest, dan naar dat andere hotel en dán nog verhuizen naar m'n appartement. Dus met, op z'n zachtst gezegd, een ietwat somber humeur ging ik weer terug naar dit hotel. Op de gang kwam ik de manager tegen, waar ik al een paar keer een praatje mee had gemaakt. Hij vroeg hoe het ging, en ik legde hem dus de situatie uit.Hij is toen speciaal voor mij gaan kijken wat er te regelen viel. En raad eens?! Ik mocht nu toch ik m'n eigen kamer blijven én voor dezelfde prijs :D Je kan wel begrijpen dat ik echt heel erg blij en opgelucht was toen!! Dus nu blijf ik hier tot volgende week dinsdag, 15 september.

En foto's komen er aan!!! Ja, ik weet het, dat zeg ik al een week, maar ik ga ze zo gelijk erop zetten! Heb ook nog eens van m'n lieve broers & zussen extra fotoruimte op deze site gekregen, waar ik ze nog even voor wil bedanken! :D

Nou......verder heb ik eigenlijk niet veel bijzonders te melden. Mochten jullie nog vragen hebben of iets willen weten, dan hoor ik dat wel!

Aan iedereen een hele dikke kus & knuffel!

Marieke.


  • 07 September 2009 - 05:14

    Katjaa:

    Leuke foto's!!!
    En ik wacht op meer :)

    Kusje

  • 07 September 2009 - 08:58

    Eefke:



    Leuk reisverslag,ga vooral zo door.
    En wat een gezellige kamer krijg je straks!

    Dikke kus
    Eefke

  • 07 September 2009 - 15:23

    William-Jose Van Dri:

    He Marieke,

    Leuk verslag, hoop voor jou dat alles nu vlot gaat lopen nu de echte lessen gaan beginnen. Gezellige kamer.
    Geniet van je verblijf en we volgen je vanuit het verre Canada.

    Veel groeten van ons allemaal.

  • 09 September 2009 - 14:28

    Esther:

    Bonjour,

    Leuke foto's :)

    Mag ik ook je adres en telefoonnummer enzo? Uhm.. correctie, mijn toekomstige eigen telefoonnummer? :p

    xx

  • 11 September 2009 - 11:14

    Sas:

    Wat ziet het er allemaal leuk en mooi uit zeg.

    xxx Rem en Sas

  • 12 September 2009 - 15:33

    Suus:

    Hey Miekie!
    Bijna naar je eigen kamer! Ziet er erg leuk uit! Hoop dat je eerste week college goed is bevallen, en je het de hele 3 uur hebt volgehouden... ;)
    Kus, Suus

  • 14 September 2009 - 19:42

    Mounia:

    Hoi Marieke!!

    Wat een super verslag alweer! Wat een mooie foto's en wat een wauw kamer heb je!!

    ik ben blij te lezen wat je her zo naar je zin hebt en ik ben alweer benieuwd naar je volgende verslag!

    Liefs en knuffels, Mounia

  • 15 September 2009 - 13:22

    Ton En Wil:

    Hoi Marieke,het ziet er
    allemaal gezellig uit.
    Succes met het frans
    spreken,lijkt ons niet
    makkelijk,engels zal beter gaan.
    Groetjes,Ton en Wil.

  • 15 September 2009 - 16:06

    Tante Janny En Oom :

    Leuk de berichten die wij van jou hebben gelezen.
    Wij hebben begrepen dat het toch wel een heel avontuur is, maar dat maakt het juist allemaal des te mooier.

    Succes met alles en het ga je goed

  • 17 September 2009 - 09:31

    Caroline:

    Ha Marieke,

    Leuk om over je belevenissen te lezen! Je kamer ziet er mooi uit, hopelijk ben je snel ingeburgerd. Heel veel succes en plezier met alles.

    X, Caroline

  • 01 Oktober 2009 - 15:57

    William Een Jose:

    Beter te vroeg dan te laat..... alvast van harte gefeliciteerd met je vejaardag, een heel speciale dit jaar!!
    Maak er een beetje een feest van , we lezen het wel in je veslag.
    Heb je je draai al gevonden? en hoe ziet je leven er nu uit in je nieuwe appartement en met de echte college's? We lezen het wel.

    Groeten van ons allemaal.

  • 01 Oktober 2009 - 16:01

    Yvon:

    Heej Miek,

    Helemaal leuk, je verhalen!!! :D
    Ik hoop dat je het naar je zin hebt en dat je kamer heel goed bevalt!! Leuk dat er nog meer nederlandse studenten rondlopen!!! ;)
    Maareh... wel je site een beetje up to date houden he!!! Je hebt m niet voor niets ;)

    (k) Yvon

  • 03 Oktober 2009 - 17:11

    Tante Janny En Oom :

    De 3e oktober is de dag dat jij jarig bent en dan nog wel op zo'n heel bijzondere wijze, maar ja kleine meisjes worden groot.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde jaren.
    Fijn dat wij via je moeder hebben vernomen, dat er al wat prettige contacten zijn ontstaan zodat het ook in de vrije uren nog wat prettiger maakt, want het is toch al met al een aardig aantal weken dat jij in dat grote Canada bent.

    groetjes

    Tante Janny en Oom Fop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Montréal

Marieke

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 23644

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Reizen in NZ

04 Oktober 2010 - 22 December 2010

Stage in Accra, Ghana

25 Augustus 2009 - 23 December 2009

Studeren in Montreal, Canada

Landen bezocht: