Winneba, werken & andere leuke dingen! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu Winneba, werken & andere leuke dingen! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu

Winneba, werken & andere leuke dingen!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 Oktober 2010 | Ghana, Accra

Hoi allemaal!

Hoogste tijd voor weer een nieuw blog. De dagen gaan hier ontzettend snel en ik ben ook wel redelijk “druk” (in Afrikaanse termen dan he). Onderhand ben ik hier alweer bijna 3 weken, en er begint langzaam routine in de dagen te komen. In ieder geval, in geval je geen tijd hebt de rest te lezen, alles gaat nog steeds goed, ben nog gezond en wel (oke, ik bezoek de wc wat vaker, maar echt, daar heeft iedereen van ons last van ;)) en Ghana is nog steeds goed voor me!

Dan nu de wat langere versie. Vorige week donderdag was ik een dagje ziek (hoge frequentie van wc bezoek en hierdoor slap gevoel en soms wat last van uitdroging), maar na een dagje bed was ik grotendeels wel weer beter! :) Vrijdag zijn we vertrokken naar Winneba, een stad vlakbij Accra. Hier verblijven twee van ons Haagse studentengenoten, Holly en Marije, die les geven op een basisschool (even tussendoor, wist je dat men hier echt nog de kinderen SLAAT in de klas?!). Anyway, na weer een lange reis (zucht, Accra heeft echt teveel verkeer) kwamen we ’s avonds aan in Winneba, waar ze op ons stonden te wachten. Na nog even wat gegeten te hebben zijn we lekker ons bed ingedoken. De volgende ochtend hebben we een douche genomen. JA, echt een DOUCHE. Met stromend water!!!! Man, wat voelt dat goed na twee weken! Na het ontbijt zijn we met de groep naar het strand gegaan, en dat was heerlijk, echt vakantie! Ik hoor dat Nederland erg koud is, dus zal ik even precies beschreven hoe het strand was: We lagen lekker op het strand, totaal ontspannen, onder de palmbomen, geluid van de zee op de achtergrond, lekker warm zonnetje, lekker briesje….. Ja, kunnen jullie een beeld vormen?! :D (sorry, ik weet dat ik gemeen ben)
Na een paar uur strand zijn we nog even na de vissershaven van Winneba gegaan. We waren natuurlijk een hele attractie met 10 van die blanke mensen, maar het was wel leuk om Winneba even gezien te hebben. ’s Avonds zijn we uitgegaan in de plaatselijke disco. Dit stelde niet heel veel voor, maar was wel gezellig Zondag zijn we ook nog even naar het strand gegaan maar ’s middags moesten we weer naar huis, want maandag moest er gewerkt worden!

Zoooo, hoor ik jullie denken, je werkt er dus ook nog wel eens bij?! Ja hoor, maar het duurde even voordat alles op gang was! ;) Ik weet niet of ik het al vertelt had ik mijn vorige blog, maar samen met Esther ga ik dus een onderzoek doen naar e-waste; elektronisch afval dat vanuit West-Europa naar Afrika wordt gestuurd om hier te laten verbranden. Dit afval komt hier in grote getale terecht, en is erg slecht voor mens en natuur. Google het maar even, is echt heel interessant! Wij gaan dus hier onderzoek naar doen, en maandag zouden we dan ook naar kantoor gaan om te spreken met Ms. Vida, die ons min of meer begeleid. We stonden al om 5 uur op, want 8 uur zouden we op kantoor zijn. We stonden al om 7 uur op de stoep, maar Ms. Vida was er nog niet….dus wij wachten… en wachten…. Tot iemand om half 9 bedacht maar even te bellen. Ze bleek ergens anders te zijn, en niet naar kantoor te komen. Zucht, waren we daar voor niks. Dinsdag deden we poging 2; en gelukkig was ze er toen wel! Toen konden we eindelijk gaan beginnen. Dinsdag en woensdag hebben we ons verdiept in het onderwerp, en donderdag hadden we ons eerste uitstapje in het veld! We zijn naar de haven in Tema gegaan, een industriestad vlakbij Accra. We werden hier opgewacht door een meneer waarvan ik de naam niet weet, en hij heeft ons op zijn kantoor informatie over de haven gegeven. Hij was van de afdeling “health”, en zorgt er dus voor dat er geen ziektes en ongedierte het land binnenkomen. Het was erg interessant, maar wat we daarna gingen doen was nog veel leuker! Hij nam ons mee de haven in en we mochten aan boord van één van die containerschepen! Echt superleuk was dat. We kregen hier een rondleiding door verschillende vertrekken, waaronder die kamer waar het schip wordt bestuurd en de route wordt bepaald (ja sorry, hoe heet dat? Ik weet zeker dat iemand daar de naam van weet ;)). Deze dag was dus erg interessant en leuk voor ons, en ons project is nu dan ook echt begonnen. Hopelijk volgende week weer naar de haven!

Wat heb ik verder nog voor leuks gedaan? Nou, we zijn dinsdag gaan zwemmen in het zwembad bij Roderick’s guesthouse! Hij slaapt echt in een supermooie villa bij een Nederlandse familie die daar een bedrijf heeft. Daar zijn we dus een paar uur gaan zwemmen, en ’s avonds zijn we nog gaan eten bij de Chinees. Het grappige van de Chinees hier is wel dat er ook Ghanezen in de bediening lopen. Maar het was wel lekker!

Gisteravond hebben we het nachtleven van Accra ontdekt. Tim vierde namelijk zijn verjaardag en zijn daarom gaan eten in een heel chique Chinees restaurant hier. Dat viel mijn portomonnee overigens ook op. Maar goed, het was wel heel gezellig! Daarna zijn we met Ghanese Esther (Tim’s gastvrouw) uitgeweest in een zekere tent hier. De muziek was niet echt spetterend, de entree was al 10 cedi, maar ach, het was wel gezellig!

Ohhhh, en wat ik ook nog even moet vertellen… ik heb twee jurken in de maak!!! 1 zwarte en 1 wit/paars/goud. Ze worden op maat gemaakt, dus ben heel benieuwd! Die zwarte is overigens voor een begravenis die we volgende week hebben. De tante van onze gastvrouw is namelijk een aantal weken geleden overleden en nu zijn we dus uitgenodigd. Begrafenissen schijnen hier hele feesten te zijn, dus ben benieuwd!

Nou tot zover weer even de update! Bedankt voor al jullie berichtjes op mijn vorige blog & de e-mails, echt heel leuk om te lezen hoe het met jullie gaat!

Succes daar he, in dat koude Nederland! ;)

XO Marieke

  • 23 Oktober 2010 - 14:38

    Angela:

    Ha Mariek,

    E-waste... dat moet ik idd eens google-en! Wel fijn dat je project inmiddels een soort van vorm krijgt :)
    Raar om te zeggen misschien, maar ben erg benieuwd hoe die begrafenis eraan toe gaat! Vorige week was tante Jos jarig, dus nu heb ik Linda, Nico én Jean-Marc weer eens gezien. De familie-reunie is nu dus compleet!

  • 23 Oktober 2010 - 14:44

    Paps En Mams:

    Zo, nou zijn wij eens de eerste! Weer een leuk verslag, waar we een deel zonet al via Skype hebben gehoord. Blij dat de stage nu ook een beetje begint te lopen, want daar kwamen jullie toch voor.... Maar geniet er ook lekker van, het is tenslotte een unieke ervaring! Heel veel liefs van ons, en heb geen medelijden met ons dat het hier waait, regent en 7 graden is!!

  • 23 Oktober 2010 - 14:46

    Fred En Carla:

    Niet de eerste dus, nichtje Angela zou je oom en tante niet voor laten gaan!

  • 24 Oktober 2010 - 17:26

    Suus:

    Hey Miek!

    Volgens mij begin ik in herhaling te vallen: maar wat is het weer super om je verhalen te lezen! En gelukkig voel je je weer wat beter...
    Ben heel benieuwd naar je jurken! Moet je mij maar even een foto mailen, haha! Heel leuk ook dat je stage vorm begint te krijgen, klinkt heel interessant!

    Dikke kus,
    Suus

  • 24 Oktober 2010 - 18:02

    Eefke:

    Hoi Mariek,
    Ik ben er sinds kort pas achter dat je weer reisverslagen schrijft(dat had je je grote zus wel even mogen melden!)dus vandaar nu pas een reactie, erg he!!Maar ben blij te lezen dat je zoveel mee maakt en je het volgens mij erg naar je zin hebt. Ik ga vanaf nu alles goed bij houden en.
    Heel veel dikke knuffels van ons.

  • 25 Oktober 2010 - 18:51

    Monique:

    hey Mariek,

    je verhalen zijn weer super leuk om te lezen! gelukkig gaat alles goed :) nog heel veel plezier en je onderzoek klink super interresant... tot de volgende blog xx

  • 25 Oktober 2010 - 19:56

    Jose En William:

    Hoi Marieke,

    Wat maak jij veel mee in het verre Afrika maar zo te zien gaat het goed en gezellig, beter dan in canada denk ik. Dat e-aste is nieuw voor me maar zo zie je, via Afria onze nicht in Ghana zijn we er toch van op de hoogte.
    Marieke, geniet ervan en we volgen je .
    Veel groeten uit Hillegom.

  • 04 November 2010 - 13:51

    Janny & Fop:

    Hallo Marieke,
    Wij hebben weer genoten van jou informatie.
    Want is anders wel een geweldige combinatie van genieten en werken.
    Het is anders wel fantastisch, dat jullie niet op de Maasvlakte op een containerschip waren, maar in een heel ander werelddeel.
    Als je er nog eens zou moeten zijn, dan spreken ze op een schip, waar al die enorme apparaten staan, om het schip van a naar b te varen, over de brug.

    Met vriendelijke groeten

    Janny en Fop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 23644

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Reizen in NZ

04 Oktober 2010 - 22 December 2010

Stage in Accra, Ghana

25 Augustus 2009 - 23 December 2009

Studeren in Montreal, Canada

Landen bezocht: