Melk, Sinterklaas en Banku. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu Melk, Sinterklaas en Banku. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu

Melk, Sinterklaas en Banku.

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 November 2010 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,
Nog even en dan gaat mijn laatste maand in Ghana alweer in. Vind ik dat leuk? Nee. Mis ik Nederland? Nee. Mis ik jullie? Nee. Ik bedoel, ja natuurlijk!!!!
Weet je wat ik wel heel erg mis? MELK! Hier hebben ze wel melk, alleen is dat van die hele vieze houdbare melk. Absoluut niet lekker, echt niet te drinken. En weet je wat zo leuk is, met mijn huisgenootjes vorm ik MELK! (Marieke, Esther, Lianne, Kelly). Het was zo voorbestemd.
Uit zeer betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat Sinterklaas weer in het koude kikkerland is. Ah jammer, dacht ik in het begin, moet ik dat alweer missen! Maar nee! Stiekem zijn er twee kruidnootzakken in mijn koffer gestopt, en we hebben met de groep lootjes getrokken! Helaas kan ik jullie natuurlijk niet vertellen wie ik heb, het zou immers zomaar kunnen dat hij of zij mijn blog leest! In ieder geval zal ik een heel leuk rijmpje verzinnen voor diegene en uiteraard ook een cadeautje kopen!

Vorige week vrijdag zijn we naar de Dutch Pub geweest! Hoe Nederlands dit was? Ach, het huis was oranje, ze hadden bitterballen en een Nederlandse eigenaar. Oh, en Marco Borsato werd gedraaid. Verder miste het toch wel echt de Nederlandse gezelligheid. Wel hebben we geleerd dat kaarten in Ghana illegaal is! Wij waren namelijk aan het pesten toen de eigenaar naar buiten kwam en ons vertelde dat kaarten onder gokken valt, en dus illegaal is! Toen zijn we maar gaan dammen….. (ja dat meen ik serieus).
Ook heb ik mijn favoriete Ghanese maaltijd bepaald. Het is Banku geworden! Hierbij krijg je een schaaltje met saus en een stuk vlees erin (dit is ofwel een hele vis met kop + ogen en staart er nog aan of een homp geitenvlees of iets dergelijks). Verder krijg je er een soort bal van deeg bij, die je dan doopt in de saus. Het allerleukste van dit alles vind ik toch wel dat je dit met je handen moet eten! Wel met de rechterhand uiteraard, anders is het vies. Mij bevalt het wel, met m’n handen eten, dus ik heb besloten het hele kerstdiner ook zo te eten.

Oh, ik moet helaas ook nog iets niet zo leuks vertellen, mijn portemonnee is namelijk vorige week gestolen :( Dit is gebeurt in een gedeelte taxi, waar de medepassagiers me afleidden door de passagierstoel naar voor en achter te schuiven. Toen ik uitstapte en mijn portemonnee wilde pakken, was ‘ie foetsie. M’n betaalpassen, rijbewijs en verzekeringskaart zaten erin, dus dat was niet zo leuk…. Maar goed, ik heb hier aangifte bij de lokale politie gedaan (die echt in een soort container zitten, wat dan wel weer grappig was :p) en hopelijk wordt ‘ie nog ergens geldloos gevonden.

Zo, nu weer wat leukers vertellen! Niet aanstaand, maar het weekend daarop begint vakantie nummer 2! Vrijdag gaan we eerst naar Harry Potter 7 met Samuel, het neefje van Ernestina die he-le-maal Harry Potter verslaafd is. Zaterdag gaan we misschien al Sinterklaas vieren (zo lastig om cadeaus mee te nemen) en blijft de hele groep (= 8 man) bij ons slapen. En dan zondag gaan we naar de volta rivier, waar we maandagmorgen de boot naar het noorden van Ghana pakken!!! Hier zullen we twee weken rondreizen, waarna we dan nog maar 1 ½ week in Accra hebben. Wat vliegt de tijd.... (quote van L. Van Rijn in haar laatste blog).

Oh ja, en jullie willen vast nog wel wat over de stage horen. Er zit weer wat schot in, maar nog steeds gaat het ontzettend moeizaam. Ik ben in ieder geval aan mijn rapport begonnen, maar het ziet er toe nu toe wat magertjes uit. Zoals ze ook wel zeggen over het harde werktempo van de Ghanezen (en wat nu ook wel op mij kan slaan :p): They work hardly.
Met deze uitspraak sluit ik dit blog maar weer af & wacht ik weer vol verwachting op jullie berichtjes!
Liefs, Marieke

Ps: Om nog even terug te komen op de eerste alinea, ik mis natuurlijk Dinand en Tessa wel heel erg!!!!
Ps2: Mocht je geen familie van me zijn, dat zijn m’n neefje en nichtje. :)
ps3: Foto's zijn hier te vinden:
http://www.facebook.com/marieke.baarda?v=photos
(om ze te zien moet je me wel eerst toevoegen als vriend!)

  • 18 November 2010 - 12:01

    Tim:

    In de moslim gemeenschap hebben ze wel verse melk trouwens! was ik nog vergeten te zeggen. Die is dan wel zo vers dat hij nog warm is van de koe. Zullen we volgende week ergens zo'n fles proberen te kopen?

  • 18 November 2010 - 12:38

    Paps En Mams:

    Wat we na je terugkomst wel zullen missen zijn je leuke blogs! En aangezien we elkaar gisteravond nog via Skype hebben gesproken, laten we het hierbij. Dikke kus!!

  • 18 November 2010 - 15:48

    Angela:

    pakje Melkunie op de post doen?? Ben blij dat je je neefjes en nichtjes mist (althans, zo vat ik de PS'jes maar samen :p).
    Sint is ook hier weer aangekomen, dus ik loop tot 5 december regelmatig rond als een wanabe-ghanees met zwarte shmink op :)

  • 22 November 2010 - 11:03

    Jeannette:

    hoi marieke wat geweldig allemaal?
    ik zie dat je heel veel leuke dingen doet,en ik vind het leuk ,alles wat jij meemaakt te lezen,nog een volle maand,en dan is het al weer voorbij.
    wat kan jij goed schrijven,je kan wel een boek gaan schrijven geweldig.hier is het al behoorlijk koud,geef mij maar de warmte.hier gaat alles goed,alleen minou is gister uitgerekend,wel spannend hoor?
    heel veel plezier,en ik kijk weer uit naar je volgende leuke blogs. groetjes jeannette

  • 22 November 2010 - 16:15

    Ton En Wil:

    Hoi Marieke,net je verslag weer gelezen.Gezellig,zo ver weg maar toch dichtbij.
    We zijn druk met sinterklaas,we zullen foto;s maken,als je dan terug bent,
    kun je er ook van genieten.
    Groetjes Ton en Wil Klein.

  • 22 November 2010 - 18:36

    Monique:

    Haaj mariek! Klinkt allemaal echt super leuk, op je portomonee na dan.... K heb geen facebook maar wil wel graag je leuke foto's bekijken dus als je marc tegenkomt.... ben ik dat !
    nog heel veel plezier en tot snel xx

  • 24 November 2010 - 12:16

    Mounia :

    Lieverd! Je hebt echt een super verhaal neergezet en je hebt ook hele leuke foto's! Ik hoop dat je het super naar je zin zal blijven hebben!

    Kus & Knuffel!

    Mountje

  • 05 December 2010 - 16:18

    William En José:

    Beter laat dan nooit maar nu toch je nieuwe verslag gelezen. je maakt inderdaad van alles , van leuk tot anderszins. Hoop dat het weer een beetje opgelost is. Maak er een leuke vakantie van, misschien vind je daar wel een pakje melk. Succes met je opdracht en jut die Afrikanen maar een beetje op.

    Groeten uit een sneeuwrijk Hillegom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 23644

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Reizen in NZ

04 Oktober 2010 - 22 December 2010

Stage in Accra, Ghana

25 Augustus 2009 - 23 December 2009

Studeren in Montreal, Canada

Landen bezocht: