De Grote Ghana Reis - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu De Grote Ghana Reis - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu

De Grote Ghana Reis

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 December 2010 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Het is schandalig, ik heb al bijna een maand geen verslag meer geplaatst! Maar wees niet ongerust, I'm still alive en heb ontzettende leuke weken achter de rug!

Het begon allemaal al op zaterdag 28 november. 's Middags zijn we met bijna de hele groep plus het Harry-Potter-hardcorefan neefje van Ernestina naar de nieuwe Harry Potter film geweest. Ik snapte de helft niet aangezien ik de laatste boeken en films niet heb gezien en gelezen, maar toch was het erg leuk en gezellig! 's Avonds hebben we Sinterklaas gevierd! Zoals ik al vertelde hadden we lootjes getrokken en een rijmpje gemaakt. Ik had Esther, en Holly had een mooi rijmpje en een hele leuke tas plus armbanden voor mij gemaakt en gekocht! Ook hadden we kruidnoten, dus het feest was compleet!


Een groot gedeelte van de groep bleef vervolgens bij ons slapen, want de volgende dag begon onze rondtrip door Ghana! Die zondag vertrokken we naar Akosombo, ten oosten van Accra aan de volta rivier. De volgende dag vertrokken met een veerboot helemaal naar het noorden toe! Wat een reis was dit.... het duurde totaal 30 uur en we hadden niet echt slaapplek op de boot, dus sliepen we maar op de grond. Vervolgens kwamen we dinsdagnacht rond middennacht aan in Yeyi, maar toch was de bootreis onwijs leuk!

De volgende dag moesten we nog een klein stukje met een houten boot varen, om vervolgens de bus naar Tamale te pakken. Tamale is een vrij grote stad in het noordoosten, maar wel een stuk rustiger dan Accra! We sliepen hier maar 1 nachtje in een overigens heerlijk bed, wat we natuurlijk wel verdiend hadden na een paar korte nachten! ;)

Die donderdag vertrokken we naar ons hoofddoel van de reis, Mole National Park! Dit is het grootste beschermde natuurgebied van Ghana, en bijna even groot als heel Nederland! Vrijdagochtend stonden we vroeg op om een jeepsafari te maken met natuurlijk als doel een olifant te zien. Dit was echt heel leuk omdat we op het dak van de auto mochten zitten. Helaas verstopten de olifanten zich achter een boom, maar hebben we wel verschillende soorten apen, zwijnen en antilope gezien. Ook 's middags gingen we nog een keer op jeepsafari, maar helaas ook toen geen olifanten gezien.

De volgende ochtend stonden we ook weer vroeg op, nu om een loopsafari te doen. Tsjonge jonge, die tocht zal ik niet snel meer vergeten zeg.... Het laatste stuk liepen we door de modder.... toen opeens m'n schoen bleef vastzitten in de modder! Liep ik daar, op m'n sokken door de blubber :p De schoen kregen we erg na veel duwen, trekken en gescheld weer uit, gelukkig. Op dat moment kon ik er niet zo om lachen, amar achteraf wel heel hard natuurlijk :p

Die middag vertrokken we weer uit Mole, nu richting Wa. Hier reden heel weinig bussen heen, waardoor we maar gingen liften. We kwamen uiteindelijk in de auto bij een Amerikaanse Amish familie (wat je vast wel eens op tv hebt gezien, die nog paard en wagen en geen electriciteit gebruiken). Zij waren van een modernere tak van dat geloof, en hadden wel gewoon electriciteit en computers enzo. De rit was in ieder geval gezellig en na een paar uur kwamen we in Wa.
We gingen hier een hotel zoeken, die al erg schaars zijn, maar nu was ook nog het probleem dat Wa zeer streng islamitisch is en dat daardoor zelfs twee vrouwen niet op 1 kamer mochten slapen!!! :p Uiteindelijk vonden we toch iets waar kamers met twee aparte bedden stonden, waardoor het toch wel weer mocht. Wel was dat hotel vies en smerig, dus we waren blij daar de volgende ochtend weer weg te gaan. Sowieso vond ik Wa geen leuke stad, echt de minst leuke stad waar ik ben geweest in Ghana!

Zondag 5 december gingen we met een trotro richting Wechiau, waar we die avond gingen slapen in een boom! Leuk he, toen jullie pakjesavond vierde lag ik in een boom :D Ook hebben we met een kano een safari naar de nijlpaarden gedaan, die we wel hebben gezien maar wel van een afstandje. Maar goed, in de boom slapen was weer een hele beleving... De groep was gesplitst in 2-en; ik sliep met Holly en Martina plus een bewaker in een boom. We sliepen onder twee klamboes, en ik was de uitverkorene om met de Ghanees onder de klamboe te slapen. Overigens was het ZO koud 's nachts.... als je denkt dat het in Nederland koud is moet je eens in een boom in Ghana slapen!!! :p

Toen we de volgende ochtend wakker werden hebben we eerst een vreugdedansje gedaan dat we nog leefden, en gingen vervolgens richting Kintampo. Deze reis duurde weer de hele dag, dus we waren blij dat we er 's avonds waren. We hebben hier de volgende dag twee watervallen gezocht en namen 's middags de trotro naar Kumasi. Dit is na Accra de grootste stad van Ghana. We hebben hier twee dagen en nachten heerlijk gegeten, geslapen en de toerist uitgehangen!

Donderdag gingen we weer weg, nu richting Busua. Dit is een dorpje aan de zee, waar we na weer een hele dag reizen aankwamen. We zijn hier totaal vier nachten gebleven, waar echt heerlijk was! Zonnen, zwemmen en heerlijk eten en slapen.... echt vakantie dus! Wel heel gek als we ons bedachten dat het over twee weken kerst is :p

Gisteren, maandag, was het helaas weer tijd om naar huis te gaan. We besloten om als leuke afsluiting te gaan liften vanaf Takoradi. Van Takoradi tot Cape Coast hebben we in een laadbak van een bakwagen gezeten. Iedereen zat ons natuurlijk onwijs aan te kijken en te toeteren enzo. :p Ook moesten we nog even stoppen bij een politiecontrole. Gelukkig vond de agent het ook allemaal reuzegrappig en zei: That is forbidden by the law so I have to put you in a cell! Toen we zeiden dat we de gevangenis niet leuk vinden mochten we doorrijden.
Rond half 6 waren we weer in Accra.

En hier ben ik dan weer na een ontzettend leuke en gezellige reis. Nu heb ik nog maar 1 week en 1 dag tot ik weer naar huis ga...Bizar dat het nu zo snel gaat! Maar goed, ik heb onderhand ook wel weer zin om naar huis te gaan, gezellig kerst vieren! Nu eerst nog even een weekje leuke dingen doen in en rondom Accra die echt nog even moeten gebeuren. Volgende week woensdag vlieg ik dan weer naar huis om donderdagochtend op Schiphol aan te komen. Maar voor die tijd zal ik nog wel een blog schrijven hoor!

Als laatste wil ik pap en mam even feliciteren met hun trouwdag! Vandaag zijn ze 20 jaar getrouwd! Dus bij deze, van harte gefeliciteerd en op naar de volgende 20 jaar! :D

Tot de volgende keer!

Liefs, Marieke.

  • 14 December 2010 - 10:41

    Marta Is Een Student:

    Hey you, wereldreiziger!!
    Weer een leuk verhaal :D Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Doe voorzichtig, vermijd modder ;)
    Tot kijk in februari dan maar he?!

    xxMart

  • 14 December 2010 - 12:18

    Yvonne:

    "Helaas verstopten de olifanten zich achter een boom..."! XD Hahaha!

  • 15 December 2010 - 18:07

    Pap En Mam:

    Wat zal het saai voor je zijn als je gewoon weer thuis bent! Maar we kijken er wel naar uit! XXXX

  • 15 December 2010 - 19:49

    Tante Janny & Fop:

    Vul hier je reactie

  • 15 December 2010 - 19:58

    Tante Janny & Fop:

    Hallol Marieke.
    Wat geweldig zoals jij het e.e.a. weer meemaakt, dat is echt fantastisch.
    Dit lijk mij echt een boeiende periode als ik dit zo zit te lezen, anders wel fijn dat die politiemannen weer soepeltjes voor die avontuurlijke jongelui.

    Maar geniet ook nog bam de laatste dagen, want dan kan je dacht ik zeker in een schoon bed slapen.

    Groetjes
    van onseide

  • 18 December 2010 - 23:14

    Francisco + Caroline:

    Ha Marieke,

    Het was erg leuk om al je belevenissen te lezen. Bizar hoe snel de tijd gaat, je gaat al bijna aan je terugreis beginnen. Ik hoop dat het met je stage en verslagen uiteindelijk nog goed is gekomen ;-)

    Liefs van Francisco en Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 23644

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Reizen in NZ

04 Oktober 2010 - 22 December 2010

Stage in Accra, Ghana

25 Augustus 2009 - 23 December 2009

Studeren in Montreal, Canada

Landen bezocht: