Ghana, altijd wat te beleven! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu Ghana, altijd wat te beleven! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Baarda - WaarBenJij.nu

Ghana, altijd wat te beleven!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 Oktober 2010 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!

Het is weer tijd voor een nieuw blog! Ik maak hier ZOVEEL leuks, raars, bizars mee, dat ik echt iedere dag wel een blog zou kunnen schrijven. En voor de bezorgde onder jullie, ja alles gaat nog heel goed met me, en nee ik heb nog geen enge ziektes opgelopen (geloof ik) ;)
Ik heb weer zoveel te vertellen, dus laten we gewoon maar ergens beginnen.

Ten eerste wil ik jullie vertellen over ons zeer spannende avontuur afgelopen woensdag. Overdag waren we met Tim naar Accra Mall geweest, waar we ook naar de bios zijn geweest! (Eat, Pray and Love). ’s Avonds zijn we bij Tim gaan eten, die inwoont bij Esther, die ik in het vervolg maar Ghanese Esther zal noemen om geen verwarring te scheppen met Nederlandse Esther, en haar twee zoontjes Steve en Prince. Ghanese Esther schijnt trouwens echt een beroemdheid te zijn hier, volgens mij is ze actrice ofzo. Anyway, ze is een heel spontaan, uitgesproken, enthousiast persoon en ook vrij Westers. Nederlandse Esther en Tim hadden voor ons gekookt, en we hadden dan ook een heel gezellig avondje daar. Om half 10 had Ghanese Esther een taxi voor ons besteld.
MAAR TOEN BEGON HET AVONTUUR.
Ten eerste rijden Ghanezen echt als gekken over de weg. Ze halen zowel rechts en links in (het liefst op de meest onmogelijke momenten), ze toeteren veel (ook het liefst op onmogelijke momenten) en ze rijden daarbij heel hard. Maar goed, hier zijn we al vrij goed aan gewend en het spannende komt nu echt. We rijden over een weg die vrij rustig is, en er is een blokkade van militairen op de weg. Dat schijn ze wel vaker te doen voor “controle”. En natuurlijk zien ze 5 blanke mensen zitten (Tim was ook meegereden) en natuurlijk houden ze ons dan aan. Onze taxichauffeur moest uitstappen en twee (gewapende) militairen gingen een flirtactie bij ons houden. Ik had de pech voorin te zitten dus het woord was vooral tegen mij. Hij vroeg of ik getrouwd was (lieve mensen, weet dat ik sinds ik hier ben getrouwd ben met mijn denkbeeldige maar perfecte man), of ik kinderen had, wat ik in Ghana deed, hoelang en waar ik (ver)bleef, und so weither. Omdat ik getrouwd ben, net zoals alle andere meiden in de taxi dwing je toch wel een soort respect af en mochten we gelukkig na 15 minuten weg. Achteraf bleek de taxichauffeur een “boete” (lees: corruptiegeld!) te moeten hebben betaald omdat er vier mensen op de achterbank zaten. Achteraf konden we om alles wel lachen, maar op dat moment vonden we het niet zo heel plezant.
MAAR DIT IS NOG NIET HET EINDE VAN HET AVONTUUR.
We reden dus verder, en komen bij ons ongeasfalteerde weggetje aan. Hier rijden we een paar minuten, en wat denk je, houdt de auto er mee op!!!!!!! Daar sta je dan, op een verlaten weggetje met een kapotte auto in het donker! De accu bleek leeg te zijn, maar gelukkig hebben we het met het aanduwen van de auto het wrak weer aan de gang gekregen, en hebben we het gered tot thuis!

Afgelopen zaterdag zijn we naar Makola Market geweest, één van de grootste markten van Accra. Ik moet zeggen dat deze markt toch wel iets spectaculairder is dan de markt in Rijnsburg (oke, oke, da’s niet zo moeilijk). Het was echt superdruk, de straat stond vol met mensen en spullen, het was heet en we konden geen schaduw vinden….. zo kwam de markt een beetje op me af! Na 10 minuten was Tim er ook, en gingen we onze ronde doen op de markt. De markt is echt een mengelmoes van kleuren en geuren, en de meest bizarre dingen kom je er tegen. Om even wat voorbeelden te noemen: hele grote, nog levende slakken die over elkaar kruipen….. levende krabben in een emmer….. vis die open en bloot in de zon ligt……varkenspoten…..koeienhuiden. Krijgen jullie al een idee hoe het daar rook? ;) Ik vond het in het begin eigenlijk maar niks… maar na 10 minuten begon ik het leuke van de markt wel in te zien.
’s Middags zijn we naar Ryan’s Irish Pub geweest, waar we hadden afgesproken met onze studiegenoten van de Haagse Hogeschool. Dit was echt heel erg gezellig, het was leuk iedereen zo te zien in Ghana en het was ook leuk om andere verhalen te horen. Oh, even voor mijn familie, met name van moeders kant: Ze drinken hier inderdaad voornamelijk Zuid-Afrikaanse wijnen. En geloof me, een wijntje smaakt heerlijk onder de warme zon!

Zondag, jullie zullen het niet geloven, ben ik naar de kerk geweest! En nog wel in een jurk! De zondag is hier echt de heilige dag, iedereen doet zijn mooiste kleding aan en veel winkels zijn dicht. Ernestina (onze gastvrouw) bracht ons mee naar de Pentacote kerk wat, als ik me niet vergis, een pinkstergemeentekerk is. Het mooiste van alles vond ik nog wel dat tegenover de kerk een moskee gelegen is. Verschillende geloven gaan hier echt hand in hand en iedereen laat elkaar geloven wat hij of zij wil. Hier zou Nederland nog een voorbeeld aan kunnen nemen! ;)
De Engelse dienst was al afgelopen toen wij kwamen, maar om 10 uur begon de dienst in het Twi. Tijdens de dienst wordt er veel gezongen en veel gaan er ook dansen. Het was ook apart om mensen te zien bidden; ze bidden hardop en bewegen er ook de hele tijd bij. Halverwege de dienst kwamen er mensen tussen ons in zitten die gingen vertalen wat er werd gezegd. Mijn vertaalster ging me echt alles vertellen en ging er heel diep op in. Ook vroeg ze of ik woensdag naar Bijbelklas kwam, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. (Even ter verduidelijking, we zeggen hier allemaal gewoon maar Christen te zijn, aangezien niet-gelovig zijn hier echt niet wordt begrepen). Oh, en aan het einde van de dienst werd ons gevraagd naar voren te komen en te vertellen wie we waren, waar we vandaan komen en wat we in Ghana deden.
Zondagmiddag zijn we weer naar Accra Mall gegaan, waar ik eindelijk even heb kunnen skypen met pap en mam! Ook zijn we met z’n vieren naar het Afrikaanse restaurant gegaan in die mall, wat heel lekker en gezellig was! Oh, en ik heb een SLAK gegeten. Lianne had namelijk slakkenkebab besteld, en ik heb er dus ook één geproefd :p Op zich vond ik het wel lekker…. Maar ik zou het zelf niet bestellen.


Nou, tot zover weer even mijn blog. Vergeet geen berichtje achter te laten, vind ik leuk ^^

XO Marieke

Ps: FOTOS heb ik geplaatst op Facebook. Hierzo:
http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=288046&id=668164121


ps2: Ik heb een aantal mensen ge-smst, maar ik weet niet of de sms’jes aankomen?

ps3: Pap en mam, nog bedankt voor de zak kruidnoten, vergeet ik iedere keer te zeggen :p

  • 13 Oktober 2010 - 13:48

    Suus:

    Miekje!
    Weer helemaal genieten om zo je verhalen te lezen!! Ik ga je echt snel uitgebreid mailen hoor :) En ja: je smsjes komen aan, haha! Geniet ervan meis, maar dat komt zo te lezen wel goed! Maar trouwens, ging je niet werken ofzo?! :P
    Kus!

  • 13 Oktober 2010 - 14:07

    Hans En Marianne:

    Hoi Marieke,

    Leuk hoor om zo te lezen wat je allemaal meemaakt. En we hebben net ook je foto's bekeken, hartstikke leuk.

    Groetjes

  • 13 Oktober 2010 - 14:15

    Katjaa:

    Hellooo!
    Jakkie bah een slak :P, en jaloers wil ook weer naar de zon, hier is het zo koud en somber.
    trouwens die fotos zijn echt leuk!, lekker op het stand haha
    xxxx

  • 13 Oktober 2010 - 14:59

    Wil Klein:

    Hoi Marieke,met grote belangstelling je reisverslag gelezen.
    Het klinkt allemaal erg gezellig.Maar dat je nu als getrouwde dame door het leven gaat is wel een verrassing!!!!!
    Groetjes Ton en Wil.

  • 13 Oktober 2010 - 17:04

    Angela:

    Ik ben het eens met de opmerking van Suus: je zou toch een saaie kantoorbaan krijgen?? Ik zal je wijn-exprience even doorgeven aan oom Ghans!

    Succes daar in dat Afrika :)

  • 13 Oktober 2010 - 17:56

    Mart:

    Mrieke!!
    Wat leukkkkkkkkkk.
    Het is een stuk spannender dan mijn Bxlse blog...
    Oppassen voor enge mannen, goed insmeren mer factor 50 he?!!
    Tot volgende blog.
    xx

  • 14 Oktober 2010 - 17:58

    Caroline:

    Ha Marieke,

    Wat een verhaal! Erg leuk om je avonturen te lezen. Ben blij dat ik al gegeten heb, ben een beetje misselijk van die slak. Veel plezier verder getrouwde christenvrouw, haha.

    Groeten en een kus, ook van Francisco

  • 16 Oktober 2010 - 17:57

    Mams:

    gaaf hoor je bericht maar wel je toch niet liever sperziebonen veel liefs mams xxx

  • 16 Oktober 2010 - 18:56

    Paps:

    Eindelijk eens een getrouwde dochter, heb ik altijd al naar verlangd, maar ja de rest laat me in de steek! Ik moet van mama zeggen dat die opmerking van de wijn niet eerlijk is, in Zwitserland heeft ze helemaal niet zoveel wijn gedronken! Maar even serieus, we zijn hartstikke blij dat het zo goed met je gaat en een leuke tijd schijnt te hebben. Een hele dikke kus van ons!!!

  • 17 Oktober 2010 - 14:42

    Rem En Sas:

    Lieve Miek!

    Wat ontzettend leuk om die verhalen te lezen zeg! Je grote broer (hihi) en ik zijn nu even gezellig bij je ouders, want ja vader is natuurlijk morgen jarig!(Alvast gefeliciteerd bij deze) Missen je nu al zusje, hihi! Deze week gaan we even alles rustig lezen hoor, want dat is niet zo maar gebeurt natuurlijk!
    Geniet ervan hoor meis en we laten deze week snel weer wat van ons horen! Heel veel liefs en een dikke kus van ons


  • 18 Oktober 2010 - 17:27

    Mounia:

    Super leuk lieverd! Je verhalen! Keep up the good work en ik wens je nog superrr veel plezier daar! Groeten aan Nederlandse Esther..Ghanese Esther mag ook wel hoor!

  • 18 Oktober 2010 - 18:47

    William/Jose:

    Wat een leuk verslag,ja dit lijkt me echt Africa!!

    Vandaag 18 oktober!!
    Van harte gefeliciteerd met je vader !!!
    Leuk verslag en de ervaring kunnen ze je nooit ontnemen!!

    We horen het verder wel,we blijven je natuurlijk volgen tijdens dit Afri-
    kaanse avontuur.
    Groetjes
    William/Jose

  • 23 Oktober 2010 - 10:21

    Susanne:

    Wat een verhaal weer!
    Heerlijk dat je zo van je tijd daar aan het genieten bent en je ook lekker tussen de locals zit.
    liefs uit het regenachtige Nederland waar ik voor mijn spaans tt aan het leren ben.
    xoxo Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 23644

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Reizen in NZ

04 Oktober 2010 - 22 December 2010

Stage in Accra, Ghana

25 Augustus 2009 - 23 December 2009

Studeren in Montreal, Canada

Landen bezocht: